- Hírek
- Friss hírek
- Sárközy Péter szoboravatás Somogyváron
- SOS - Save our Seeds
- Uniós Ökológiai Díjak
- Sárközy Péter szoboravatás Somogyváron
- Bárki bekapcsolódhat! - Babtermesztés – kutatásban való részvételi lehetőség – EU-s országokban élőknek
- Elkészült a februári gödöllői ökogazdálkodási konferencia részletes összefoglalója
- Tagjaink életéből - Meta Terra hírei (2017. február)
- A Kárpát-medence mezőgazdasági állapota és ökogazdálkodása
- Tagjaink életéből - Székelyföldi Bio Egyesület hírei (2016 december)
- A KÖSZ is aktívan részt vett a Volánpack környezettudatos budapesti konferenciáján
- Beszámoló "A hazai bányászati termékek és ásványi nyersanyagok mezőgazdasági felhasználása" c. konferenciáról
- Beszámoló a XV. Bioterra Konferenciáról
- Aranyserleggel tértek haza
- Beszámoló a KÖSZ 2016. évi Közgyűléséről és a kapcsolódó programokról
- A KÖSZ részvétele a Magyarok Kenyere program kunszentmártoni ünnepségén
- Beszámoló a III. Nemzetközi Bor- és Lekvárversenyről
- Beszámoló a KÖSZ 2016. évi Elnökségi üléséről és a kapcsolódó programokról
- Az ökológiai gazdálkodás hazai helyzete
- Archívum
- 2016
- 20 éves a Biokontroll
- Létrejött Magyarországon az egységes öko-szerlista
- Maros megyei gazdák részvétele a 2015. évi OMÉK-on
- Biogazdálkodás a Vajdaságban
- A Meta Terra civilszervezet bioszekciójának beszámolója a 2015-ös évi tevékenységéről Magyarkanizsán
- A KÖSZ is aktívan részt vett az FM felsőoktatási gyakornoki programja keretében a határon túli egyetemisták fogadásában
- 2015
- A Palik-házaspár és a Biocentrum s.r.l. munkáját méltató cikk jelent meg a Minőségi Borok Ételek magazin 2015 őszi számában
- Fotógaléria a beregi tanulmányútról
- Beszámoló a Kárpát-medencei Ökogazdálkodók Szövetsége és a Kárpátaljai Biokultúra Egyesület szervezésében 2015. november 6-7.-én, a beregi térségben megvalósított biogazdálkodási szakmai tanulmányútról
- Beszámoló a szabadkai 11. BioFest rendezvényről és a Terra’s Egyesület 25 éves jubileumáról
- A szabadkai Pannon RTV videóriportja a Székelyföldi Bio Egyesület delegációjának Magyarkanizsán és környékén tett látogatásáról és a régió ökogazdálkodásának helyzetéről
- A biokultúra és az ökogazdálkodás kitüntetettjei
- Lakiteleken tartotta meg éves közgyűlését a KÖSZ
- Zászlóadományozás Verbőcnek - Frissítve!
- KÖSZ Tagok a II. Nemzetközi Bor- és Lekvárversenyen
- Kárpátalja példát mutat
- A KÖSZ felajánlása a Magyarok Kenyeréhez
- A Földművelésügyi Minisztérium a Kárpát-medencében élő magyar gazdák tájékoztatására elindította Határtalan Gazda honlapját
- A szlovéniai magyarok hetilapjában, a Népújságban jelent meg interjú a KÖSZ elnökéveé
- Akcióterv az Organikus Termelés Fejlesztésére Szabadka Város Területén 2015-2020-ig
- Lendván tartott előadást a KÖSZ elnöke
- Beszámoló a Kárpát-medencei Ökogazdálkodók Szövetségének 2015. évi Elnökségi üléséről és az ahhoz kapcsolódó szakmai programokról
- Megjelent Dr. T. Veress Éva: Az én biokertem című könyve
- Részvétel a szekszárdi Helyi Termék Fesztiválon
- Kárpát-medencei Agrárfejlesztési Fórumot tartottak Illyefalván
- Zöld növényvédelem – mobil tanulás az ökológiai gazdálkodásban
- Az ökológiai gazdálkodás számokban
- A Földművelésügyi Minisztérium megújította a Stratégiai Partnerségi Megállapodást a Kárpát-medencei Ökogazdálkodók Szövetségével
- BIOFACH 2015: több kiállítóval és érdeklődővel, mint valaha
- Egy bio álom - Elérhető-e Magyarországon a 350 ezer ha ökoterület 2020-ra?
- Totális érdektelenség miatt nem jelent meg a BioHolMi karácsonyi száma
- 2014
- Örömhír: Palik Klárát kitüntetették!
- Beszámoló a TERRA’S 10. Nemzetközi Biotermék Fesztiválról
- Gazdálkodás biomódon – műhelykonferencia Csíkszeredán
- A KÖSZ is részt vett az Élelmiszer Érték Fórum nyitórendezvényén
- Magyarország ökogazdálkodásának kilátásai - Egy hozzászólás helyett
- Az EU- és az EFTA-országok ökoterületének változása 2002-2012 között
- Beszámoló a XII. Sárközy Péter Tudományos Emlékülésről
- Beszámoló – I. Nemzetközi Bor- és Lekvárverseny, Peszek-Tergenye
- A Magyarok Kenyere gabonájának ünnepélyes begyűjtése Kenderesen, a Horthy Ligetben
- A Kárpát-medence ökogazdálkodása (területi adatok)
- Bio vágópont és húsüzem átadása Berekfürdőn, a Hubai Ökofarmon
- Az Erdélyi Magyar Televízió riportja a torockói konferenciáról
- Beszámoló az I. Torockói Nemzetközi Ökogazdálkodási Konferenciáról
- A KÖSZ elnökségi ülése Torockón
- Magyar Arany Érdemkeresztet kapott Dr. Tóthfalussy-Veress Éva
- Nemes Mátyás a KÖSZ megalakulásáról és az erdélyi, székelyföldi biogazdálkodás helyzetéről
- Környezetvédelmi kitüntetést kapott a KÖSZ elnöke
- Szerlisták (2014. május)
- Bioétkeztetés az óvodában – egy délvidéki közétkeztetési modell bemutatása
- Beszámoló - II. Földész Fórum
- Meghívó – II. Földész Fórum (2014.03.21.)
- Beszámoló az ÖMKi karcagi konferenciájáról
- Elérhetőek az ÖMKi 2014. február 6-i konferenciájának előadásai
- Párbeszéd a hazai ökológiai gazdálkodás fejlesztéséért
- Nemzeti Akcióterv az Ökológiai Gazdálkodás Fejlesztéséért (2014-2020)
- Részvétel a Kárpát-medencei Mangalicatenyésztők I. Találkozóján
- 2013
- Öko/bio szervezetek Magyarországon (2013)
- Magyarország ökogazdálkodása európai összehasonlításban 2010-2011 között
- Publikáció - A Közel-Kelet ökogazdálkodása
- Emlékek a Biokultúra Egyesület elnöki időszakáról
- Kárpát-medencei Ökotermesztők Találkozója Nyíregyházán
- Az ÖMKi védelmében
- Beszámoló - BIOFEST 2013
- Frissítve! - Beszámoló a KÖSZ, az NSKI és az ÖMKi közös rendezvényéről
- Frissítve! - Ökológiai Szakmapolitikai Csúcstalálkozó Budapesten
- A diatomit szerepe a biogabona tárolásában
- Meghívó a BIOFEST 2013 rendezvényre
- Határon átnyúló együttműködés a biogazdálkodás területén
- Konferencia a Részvételi törvény utólagos hatásvizsgálatáról
- Felhívás - Fiatal Gazda 3.0 (Komplex ismeretátadási és közösségépítési program ökológiai gazdálkodóknak)
- Medvehagyma-gyűjtés csak engedéllyel!
- Publikáció - Az ökológiai gazdálkodás helyzete Magyarországon
- Szövetségünk idén is képviseltette magát a BioFachon
- Könyvismertető - Kőzetek és ásványok az ökológiai talajjavításban
- Beszámoló az IFOAM Európai Regionális Csoportja magyarországi tagjainak közgyűléséről
- Az összeférhetetlenség szabályozása a biogazdálkodásban
- Elismerések a magyarországi biomozgalomban
- Dr. Győrffy Sándor köszöntése
- Gondolatok a génmanipulált kukoricáról
- Bemutatkoztunk az EU-ban
- 2012
- Tessedik Sámuel-emlékülés a Vidékfejlesztési Minisztériumban
- Ökológiai tárgyú rendelet véleményezése
- Kárpát-medencei kerekasztal – Drávaszög, Muravidék, Burgenland
- Felvidéki és Kárpátaljai Kerekasztal a Vidékfejlesztési Minisztériumban
- Vajdasági Kerekasztal a Vidékfejlesztési Minisztériumban
- Stratégiai Partnerségi Megállapodás a Vidékfejlesztési Minisztérium és a Szövetség között
- 2016
- Friss hírek
- Szövetség
- Bemutatkozunk
- Alapszabály
- Biocharta
- Stratégia
- Tagjaink
- Sárközy Péter Alapítvány a Biokultúráért
- Ökológiai Mezőgazdasági Kutatóintézet (ÖMKi)
- Hubai és társai Kft.
- Üllőparti Gazdaszövetkezet
- Gaia Alapítvány
- Napvilág Alapítvány
- Bioterra
- Marosvásárhelyi Biokertész Csoport
- Székelyföldi Bio Egyesület
- Romániai Magyar Gazdák Egyesülete Maros Szervezet (RMGE MAROS)
- Magyarkanizsa Község Agrár Uniója
- Meta Terra
- Partnereink
- Adatlap, Pénzügyi beszámolók
- Ökogazdálkodás
- Kiadványok
- Kapcsolat
Az összeférhetetlenség szabályozása a biogazdálkodásban
2013. január 29. kedd
A Kárpát-medencei Ökogazdálkodók Szövetsége átérezve az ökogazdálkodás jövője feletti felelősségét, a Vidékfejlesztési Minisztériummal kötött Stratégiai Partnerségi Megállapodása alapján, partnereivel egyetértésben véleményezte a Minisztérium illetékes szakterülete által a társadalmi egyeztetés alapján átdolgozott miniszteri rendelettervezetet „a mezőgazdasági termékek és élelmiszerek ökológiai gazdálkodási követelmények szerinti tanúsításáról, előállításáról, forgalmazásáról, jelöléséről és ellenőrzésének eljárásrendjéről”. A Szövetség állásfoglalásának központjában az összeférhetetlenség, az egységes szerlista, valamint a transzparencia megteremtésének követelményei állnak.
A Kárpát-medencei Ökogazdálkodók Szövetsége a Vidékfejlesztési Minisztériummal kötött stratégiai partnerségi megállapodása alapján, figyelemmel a jogszabályok előkészítésében való társadalmi részvételről szóló 2010. évi CXXXI. évi törvény rendelkezéseire véleményezte „a mezőgazdasági termékek és élelmiszerek ökológiai gazdálkodási követelmények szerinti tanúsításáról, előállításáról, forgalmazásáról, jelöléséről és ellenőrzésének eljárásrendjéről” szóló előterjesztést, majd részt vett a tervezetről szóló 2013. január 17-i minisztériumi egyeztetésen. A Vidékfejlesztési Minisztérium illetékes szakterülete az egyeztetésbe bevont szervezetek írásos anyagait összesítve átdolgozta a tervezetet, amely a szóbeli megbeszélés alapját képezte.
Az átdolgozott tervezetben a jogalkotó az összeférhetetlenség szabályait a 6. alcímben a következőképpen szabályozta:
„6. A tanúsítás és az ökológiai tevékenység együttes végzésének szabályai
9. §
(1) A tanúsító szervezet nem tanúsíthat önmaga, tulajdonosa, vezető tisztségviselője, alkalmazottja, továbbá azok Polgári Törvénykönyv szerinti közeli hozzátartozója (a továbbiakban: közeli hozzátartozó) által végzett ökológiai termelést, feldolgozást, forgalomba hozatalt.
(2) A tanúsító szervezet, annak vezető tisztségviselője, alkalmazottja nem végezhet ökológiai termeléssel kapcsolatos tanácsadást, továbbá nem tölthet be tisztséget gazdasági, szakmai kamarában, egyéb érdekképviseleti szervezetben, vagy bármilyen mezőgazdasági termék, élelmiszer, takarmány, vetőmag előállításával, feldolgozásával vagy kereskedelmével kapcsolatos szervezetben.
(3) A NÉBIH az (1) és (2) bekezdésben foglalt tilalom megszegése esetén annak tudomására jutását követően legfeljebb harminc napos határidő tűzésével haladéktalanul felszólítja a tanúsító szervezetet a tilalmazott tevékenység megszüntetésére.
(4) Amennyiben a tanúsító szervezet, annak tulajdonosa, vezető tisztségviselője, alkalmazottja, továbbá azok közeli hozzátartozója a tilalmazott tevékenységet határidőre nem szünteti meg, a NÉBIH felfüggeszti a tanúsító szervezet tanúsító tevékenységét.
(5) Amennyiben a tanúsító szervezet, annak tulajdonosa, vezető tisztségviselője, alkalmazottja, továbbá azok közeli hozzátartozója a (4) bekezdésben foglalt felfüggesztést követően tovább folytatja a tilalmazott tevékenységet, a NÉBIH visszavonja a tanúsító szervezetként való elismerést.
(6) A tanúsító szervezet a laborvizsgálatokhoz szükséges tevékenységeken túl további – a tanúsítási tevékenységgel összefüggő – feladatot alvállalkozónak nem adhat át.”
- A szóbeli egyeztetésen a Biokontroll Hungária Nonprofit Kft. képviselőjének felszólalása következtében a Minisztérium illetékesei nyitva hagyták az összeférhetetlenség szabályozásának kérdéskörét, és további vizsgálat céljából a jogi terület részére továbbították azt. A Kárpát-medencei Ökogazdálkodók Szövetsége az alábbi szakmai érvekkel kívánja alátámasztani a fenti szabályozás szükségességét:
i. Általánosságban megjegyezzük, hogy – különös figyelemmel a kárpát-medencei és nyugat-európai országok körében elterjedt gyakorlatra és szabályozási struktúrára – kívánatosnak tartjuk az ökológiai ágazat összeférhetetlenségi szabályainak jogszabályban történő megjelenítését, annak érdekében, hogy az elmúlt tíz évben nagyrészt stagnáló vagy csökkenő ökológiai ágazat – igazodva a világpiaci tendenciákhoz – Magyarországon is fejlődésnek indulhasson. Véleményünk szerint ezek a szabályok nagy mértékben hozzájárulhatnának a hazai piac és ez által Magyarország versenyképességének növeléséhez az ágazatban.
ii. A tanúsító szervezetek Magyarországon tevékenységüket üzleti-vállalkozási tevékenységként végzik. Egyes esetekben az ország és a vállalkozás érdekei eltérhetnek egymástól. Mint az ökológiai ágazatban szerepet vállaló érdekképviselet alapvető fontosságúnak tartjuk az ágazat további fejlődése szempontjából az állami-civil-üzleti szféra elhatárolásával az összeférhetetlenségi szabályok adekvát rögzítését. Az állami-civil-üzleti szférák közötti (személyi-szervezeti) átfedés akár piaci erőfölény kialakulásához is vezethet, amely ugyancsak a verseny és ezáltal az egész ágazat fejlődésének akadályát képezi.
iii. Álláspontunk szerint megengedhetetlen, hogy a tanúsító szervezetek vezető tisztségviselői, tulajdonosai között esetlegesen előforduló gazdák – pozíciójukból kifolyólag, gyakorlatilag – saját magukat ellenőrizzék. Ez a fajta, a jelenlegi tanúsítási rezsimben nyitva álló lehetőség tulajdonképpen az ellenőrzés mint olyan lényegével áll ellentétben.
iv. Maga a jogalkotó is hivatkozik a fenti rendelkezések szükségességére a tervezet 1.2 Az előterjesztés szükségességének okai című részében.
v. Az összeférhetetlenségi szabályok kodifikációja nélkülözhetetlen a jogbiztonság és transzparencia követelményeinek való megfeleléshez. A fenti rendelkezések összhangban állnak a Kormánynak a Nemzeti Együttműködés Programjában hangsúlyozott, korrupció és nepotizmus visszaszorítására, megelőzésére irányuló szándékával.
vi. Az ökológiai ellenőrzésben, tanúsításban és általában véve az ágazatban esetlegesen fellelhető hibák, hiányosságok, esetleges problémák (pl.: biotermékek hamisítása, dioxinszennyezettség stb.) feltárása jóval hatékonyabb működést biztosítana, ha egymástól független szereplők kontrollálnák az ágazatot.
vii. Jelenleg Magyarországon nem létezik – kötelező adatszolgáltatáson nyugvó – ökológiai ágazatról szóló statisztikákat tartalmazó központi adatbázis. Ennek következtében fennáll a veszélye, hogy – összehasonlítás hiányában – a bioágazatban a tanúsító szervezetekben, a civil érdekképviseletekben, valamint a kamarákban lévő személyi átfedések következtében torz statisztikák, információk terjednek el, amely visszaveti az ágazat fejlődését.
viii. Üdvözöljük a jogalkotó szabályozási szándékát az összeférhetetlenségre vonatkozó rendelkezések szankcionálása területén is. A lex imperfecta-típusú, szankció nélküli szabályok – megfelelő elrettentő erő és következmények hiányában – nem jelentenének megoldást a fent leírt problémákra.
- Magyarországon jelenleg nincsen egységes módszertan alapján kialakított, országosan elfogadott ökoszerlista, melyet minden érintett szervezet egységesen alkalmazna. A létező különböző ökoszerlisták szempontrendszere és tartalma jelentősen eltér egymástól. Ez nehézséget okoz az ágazaton belül az eligazodásban, elsősorban az ökológiai gazdálkodóknak, de az őket segítő szaktanácsadóknak is, és növeli a tévedések, a véletlen szabályszegések arányát. A vonatkozó az információkhoz való nehézkes hozzájutás és a tévedés anyagi vonzattal járó kockázata eltántoríthatja az új termelőket a hazai ökogazdálkodásba való bekapcsolódástól. Álláspontunk szerint súlyosan sérti a jogbiztonságot és veszélyezteti Magyarország megítélését az ágazaton belül, hogy a szerlistát nem a kormányzati akarat, hanem alapvetően profitorientált vállalkozások határozzák meg, ráadásul egymástól függetlenül. Javasoljuk ennek az ágazati jelentőségű problémának a rendelettervezeten belül történő megoldását.
- Fel kívánjuk hívni a jogalkotó figyelmét arra, hogy a rendelettervezet 13. § (2) bekezdésében hivatkozott rendelkezéseknek a magyar tanúsító szervezetek – a magyar fogyasztóvédelmi szabályok és a fogyasztói érdekek teljeskörű érvényesülését, illetőleg az ökotermékekbe vetett bizalom megerősödését akadályozó módon – csak a legminimálisabb mértékben tesznek eleget. A keresőmotorok, a kialakított keresőfelület, valamint a több elemet igénylő keresési feltételek nem alkalmasak az ellenőrzött személyek és termékeik egyértelmű fogyasztói beazonosítására. Javasoljuk ennek az ágazati jelentőségű problémának a megvizsgálását és a rendelettervezeten belül történő kezelését.